Sorularla Öğrenelim
Tipografi II
7. TİPOGRAFİNİN DİĞER ARAÇLARI
Soru 1:
Gösterim ilkharflerinin metin dizgisi ile birlikte kullanımında daha önceki kullanımlardan elde edilen kaç temel düzenleme anlayışı vardır?
(Çoktan Seçmeli)
6
5
4
✔
3
2
Soru 2:
Yükselmiş ilk harfler metnin hangi satırında temellendirilerek hizalanır?
(Çoktan Seçmeli)
İkinci
Son
✔
İlk
Üçüncü
Orta
Soru 3:
Hangisi gösterim harflerinin metin dizgisi ile birlikte kullanımında ilk harf uygulaması değildir?
(Çoktan Seçmeli)
Yükseltilmiş
Kaldırılmış
Düşmüş
Asılmış
✔
Hiç biri
Soru 4:
Küçük başlık harflerini içeren bir fontun sayıları temel olarak hangi biçemde olur?
(Çoktan Seçmeli)
✔
Eski biçem
Modern biçem
Grafik biçem
Çağdaş biçem
Eşit-en biçem
Soru 5:
Latin abecesinde iki ya da daha fazla harfin bir araya getirilmesiyle oluşan ve tek bir parça olarak dizilen özel karakterlere ne ad verilir?
(Çoktan Seçmeli)
Bileşik harf
Ligatür
Birleşik karakter
Bağlantı
✔
Hepsi
Soru 6:
Tipografik düzenlemede –alfanümerik karakterler dışında– kullanılan tamamlayıcı ögelerden basılabilen çizgilerin en incesi hangisidir?
(Çoktan Seçmeli)
Kıl
✔
Saçteli
Sakal
Bıyık
Tüy
Soru 7:
Bir sözcüğü veya başlığı vurgulamak amacıyla kullanılan alt çizgi veya sözcük altı çizgisi hangi tipografi teknolojisinin en temel uygulamasıydı?
(Çoktan Seçmeli)
Linotype
Monotype
✔
Daktilo
Gutenberg
Hiç biri
Soru 8:
Günümüzde alt çizgi veya sözcük altı çizgisi uygulaması temel olarak hangi amaçla kullanılmaktadır?
(Çoktan Seçmeli)
Parağrafı gösterme
Taban çizgisini gösterme
Alıntıyı gösterme
Satır boşluğunu gösterme
✔
Hipermetni gösterme
Soru 9:
Bilgisayar ortamında (örneğin, bir kelime işlem programı olan MS Word’da) yapılacak tablama işlemlerinde kullanılan hizalama çeşidi hangisidir?
(Çoktan Seçmeli)
Sol sekme
Sağ sekme
Orta sekme
Ondalık sekme
✔
Hepsi
Soru 10:
Satırüstü ve satıraltı karakterler tipografik dizgide hangi amaçla kullanılır?
(Çoktan Seçmeli)
Dipnotlar
Matematik dizgisi
Bilimsel formüller
Denklemler
✔
Hepsi
Tipografik Tasarımın Tamamlayıcıları
Tipografik tasarımın en temel konusu harf/dizgi ve onun düzenlenmesi olmasına karşın, yazılan dilin abecelerinde okumayı kolaylaştıran, anlamlandıran, söyleyişe ilişkin aksan ve genel noktalama amaçlı imlemelerle birlikte sayılar da yer almaktadır. Tüm bunlar bir “abece takımı” olarak yazınsal ve görsel iletişimde yer alır. İletişim ortamında tipografi bir bütündür. Temel alfanümerik (alphanumeric) göstergelerin yanı sıra, diğer imler -karakterler- de bu tipografik tasarım dünyasının vazgeçilmez tamamlayıcı unsurlarıdır
Emoticons. Solda, sayısal kodlanmış sanal bir iletişim ortamındaki noktalama imleri iletişim tasarımı ortamında pekala duygu ve düşünceleri yansıtabilir, aktarabilir görsel sonuçlara dönüştürülebilir. Terim, İngilizce “emotion” (duygulanım) ve “icon”(temsili gösterge) sözcüklerinden oluşturulmuştur
Günümüz iletişim teknolojilerinin geldiği aşamada “Gutenberg Galaksisi”nin 500 yıllık geleneği ve birikimi bir bakıma sorgulanmakta, öte yanda günün koşullarına uygun yeni iletişim türleri ve anlayışları geliştirilmektedir. Daha, Geç Modern Dönem’de tartışılan abecesel (alphanumeric) dizgelerin genel yazımdaki işlevsel üstünlüğü bir yana konmuş ama diğer karakterler ve/ya da yeni göstergeler bir gereksinim olarak özellikle farklı kültürlerin buluşma noktalarında (örneğin olimpiyat oyunlarında, hava alanlarında, terminallerde, metrolarda, diğer uluslararası etkinliklerde vb.) kullanılmıştır. Ruari McLean, bir abece setine göre gösterge dizgelerinin daha hızlı bir iletişim oluşturduğunu belirterek onların yazıdan daha evrensel olduklarını öngörmüştür (bk. 1988, s. 8). Postmodern çağda ise onca sözcüğün ancak betimleyebileceği göstergeler yeniden iletişim sahnesine çıkmıştır
Mac Icons. Apple Macintosh bilgisayarları masaüstü yayıncılığı başlattığında, işletim sistemi açılırken, açıldıktan sonra konuşma kutuları, çeşitli uyarılılar ve bilgilendirme arayüzlerinde kullanmak üzere geliştirdiği ikonlar daha sonra ‘Macintosh Technical’ adıyla bir pi fontuna dönüştürülmüştür (Kaynak: Kişisel arşiv).
Buradaki gösterenler (icons) çoğu okur için artık farklı bir anlam taşımaktadır. Genel anlamda gösterge ve belirtkelerin (pictograms, logos, sign, signal, emblem, indicators, icons, parameters etc.) günümüz dünyasında değişen yaşam koşulları ve anlayışıyla birlikte değiştiği ve yan, yeni ya da kaymış anlamlar ürettiği de bir gerçektir. Tipografinin abecesel (alphanumeric) dizgesinin ve uygulamalarının değişmeksizin aynı biçimde nereye kadar süreceğini kim savlayabilir?
Metin Dizgisi ile Gösterim İlk Harflerinin Kullanımı
Gösterim ilk harfleri (display initials) tasarımcıya basılı bir sayfada etkili bir görsellik ve güzelleştirme yöntemi sunar. Gösterim ilk harflerini yalın olarak katarak tasarımcı görünüşü, duygu dünyasını ve basılı bir sayfanın görünüşünü bütünüyle değiştirebilir
⭐ Video'yu beğenmeyi ve Abone olmayı unutmayın 👍 Zile basarak bildirimleri açabilirsiniz 🔔 ✩ KATIL'dan Ritim Karaoke Ekibine Destek Olun (Join this channel to enjoy privileges.) ✩ ╰┈➤ https://www.youtube.com/channel/UCqm-5vmc2L6oFZ1vo2Fz3JQ/join ✩ ORİJİNAL VERSİYONU 🢃 Linkten Dinleyip Canlı Enstrüman Çalıp Söyleyerek Çalışabilirsiniz. ⭐ 🎧 ╰┈➤ https://youtu.be/SSACHhKKIlk ✩ (MAKE A LIVE INSTRUMENT ACCOMPANIMENT ON RHYTHM IN EVERY TONE) ✩ Aykut ilter Ritim Karaoke Ekibini Sosyal Medya Kanallarından Takip Edebilirsiniz. ✩ İNSTAGRAM https://www.instagram.com/rhythmkaraoke/ ✩ TİK TOK https://www.tiktok.com/@rhythmkaraoke ✩ DAILYMOTION https://www.dailymotion.com/RhythmKaraoke ⭐ Kocamda Kocam - Romantik Erhan ✩ Ritim Karaoke (Kürdi Minör 9/8 Roman Beste Romantik Erhan) @RitimKaraoke Müzisyenlerin Buluşma Noktası.... ESER ADI : KOCAMDA KOCAM SÖZ GÜFTE : ROMANTİK ERHAN BESTE - MÜZİK: ROMANTİK ERHAN USÜL : 9/8 ROMAN MAKAM - DİZİ : KÜRDİ - Mİ...
Yorumlar
Yorum Gönder